Valget af app-tilgang har en helt afgørende betydning for dit projekt, og derfor vil vi gerne give dig en introduktion til de forskellige tilgange. Vi håber, dette vil hjælpe dig med at træffe den rette beslutning, inden vi sammen skyder udviklingen af dit projekt i gang. Vi rådgiver altid vores kunder om valg af tilgang i den indledende fase af et samarbejde. Hvis du er nysgerrig på hele vores samarbejdsproces, kan du læse mere om den her

Hvad skal du vælge?

Det har i længere tid været på tale, at du enten skal vælge mellem en web-app eller en native-app, når beslutningen om tilgang skal tages. Her er vi af en anden overbevisning. Det afhænger naturligvis af dit projekt, men de fleste slutbrugere har forventninger om høj performance og brugervenlighed – noget som er meget svært at komme i mål med via en web-app. Derfor synes vi nærmere spørgsmålet skal lyde: Skal jeg vælge en native-app eller en crossplatform-app? Vi vil nedenfor gennemgå de to forskellige tilgange, fordi det hele i sidste ende afhænger af, hvad formålet med din app er – der skal nemlig være overensstemmelse mellem indholdet og platformen. Alt afhængig af denne fordeling, så kan vi bedre rådgive dig. It all depends

Hvad er en native-app?

En native-app udvikles, så den tilpasses de forskellige enheder og styresystemer, hvilket vil sige den er designet og udviklet til det specifikke brug – hvad enten du ønsker appen skal tilgå iPhone, Android eller begge.

Hvis du ønsker at udvikle en app til iOS-enheder (Apple), så udvikles appen i et udviklingsmiljø der hedder Xcode, hvor Android-apps udvikles i et miljø der hedder Android Studio. Under de forskellige tilgange er der forskellige programmeringssprog, hvis værktøjer bruges til at kode de specifikke enheder. Fordelene ved at udvikle på denne måde er mange. Først og fremmest, så er det altid den mest sikre løsning, fordi der ikke er begrænsninger på de værktøjer som anvendes. Derfor kan du forvente en app i høj kvalitet, og med stor fokus på performance og funktionalitet.

Implicit i styrken findes svagheden, fordi kvalitet og brugervenlighed koster, som i alle andre brancher. En native-app kræver to unikke koder, hvis appen skal være tilgængelig på flere platforme (iOS og Android). Når appen udvikles til flere platforme, så er der mere udvikling og dermed mere vedligholdelse. Her er det vores opgave, at få de forskellige platforme og værktøjer til at opføre sig ens, og dette gøres via test og god kommunikation mellem vores udviklere. Det er ingen hemmelighed, at vi er mest til native-apps. Ved at udvikle en app i høj kvalitet sikrer vi, at brugerne får den bedste oplevelse med din app. En god oplevelse afspejler dit og vores arbejde. Vi ønsker selvfølgelig at sætte forudsætningerne for, at det bliver en succes!

Vi holder os hele tiden opdateret på de forskellige udviklingsmiljøer og værktøjer. Tilbage i februar skrev vi om Kotlin, som er en ny måde at kode Android apps på. Læs med her!

Hvad er mulighederne med en Cross Platform-app?

Det er ved denne tilgang muligt, at udvikle et stort kald, som både kan tilgå iOS-og Android-enheder (udvikling af én app til flere enheder). Set fra et kundeperspektiv, så lyder det helt fantastisk. Fordelene er her, at appen er nemmere at vedligeholde, der er større ensartethed og tilmed en hurtig opsætning. Det er desværre bare ikke helt så simpelt, endnu. Indtil videre har vi anvendt crossplatformværktøjet Xamarin, hvor det har været muligt kun at skrive koden én enkelt gang. Vores erfaring fortæller os med denne tilgang, at vi sjældent har sparet tid ved at gøre det på denne måde. Der er dog kommet et par nye spillere på markedet, som fremover forhåbentlig vil gøre denne proces lettere. En af dem er Flutter, og er et nyt udviklingsværktøj, som blev udgivet af Google i Release Preview d. 2 September 2018.

Ved første øjekast er vi altid interesseret, men samtidig kritisk over for ny teknologi. Konkret fordi nye teknologier kan medføre at simple principper i udviklingen besværliggøres af ændringer i værktøjets udviklings-kit (SDK).

En af de helt store udfordring er ofte, at værktøjerne ikke altid lever op til forventningerne. Det betyder der hurtigt bruges meget tid på nogle ting, som vi kan undgå ved at udvikle native-apps. Det hænger også sammen med, at der oftest bliver udviklet til iOS og Android først, så der kan være forsinkelser i nye features, ændringer til crossplatform-værktøjer. Det ser heldigvis ud til, at der kommer mere fokus på dette i takt med området oplever mere support.

Efter vi har testet og afprøvet lidt prototyper viser fordelene sig. Flutter er hurtigt(!), moderne, open source, reaktivt og support for nye komponenter bliver hurtigt større. Desuden viser nogle af de første oplevelser med flutter et genbrug på 70-90% af koden på tværs af platforme.

Det kræver en masse arbejde og test i nye programmer, for at ligge hovedet på blokken for dem. Vores forventninger til Flutter er dog ikke til at tage fejl af, og vi håber det bliver et mere simpel værktøj at tilgå crossplatform-apps med i fremtiden. Om crossplatform er en tilgang for dig afhænger af, hvor kompleks din app er – dette er selvfølgelig noget, som vi kan hjælpe dig med at vurdere.

Hvordan kommer jeg i gang?

Du er altid velkommen til at kontakte os på + 45 42 53 78 08, hvis du har spørgsmål til valg af app eller ønsker at vende dit projekt med os. Du må også gerne skrive til os her, så kontakter vi dig til en uformel snak.